top of page

Den italienske transsibirske jernbanen

Midt i Italia finnes det en historisk jernbane som om vinteren ser litt ut som den transsibirske jernbanen. Finn ut mer om denne reisen der man kan oppleve vill natur, pittoreske gamle landsbyer og tidløs atmosfære.


De som minst en gang har gått ombord på togene ved "Ferrovia dei Parchi" – Parkenes jernbane – er enige om at dette er en av de vakreste og mest panoramiske jernbanene i Italia. Den kan få den besøkende til å oppdage hjertet av det ekte Midt-Italia, som strekker seg over regionene Abruzzo og Molise.

"Ferrovia dei Parchi" er populært kalt «Den italienske transsibirske jernbanen». Den starter fra Sulmona i Abruzzo og ankommer Isernia i Molise, etter en suggestiv reiserute gjennom nasjonalparker, fjell, bøkeskog, daler og smale juv.

Takket være toget er det mulig å oppdage små landsbyer med fantastisk utsikt, hver rik på historie og tradisjoner. Jernbanelinjen ble forlatt for noen år siden, fordi den krysser fjellområder som er utenfor de store handelsveiene. Nå gjenopprettes den slik at man kan oppdage distriktet fra et nytt synspunkt og kan praktisere mer av økoturisme eller "slow" turisme.


© leRotaie – Molise


Fondazione FS Italiane er organisasjonen som har besluttet å gjenopprette noen deler av historiske jernbaner i hele Italia. Jernbanelinjen Sulmona-Isernia er en av disse "museene i bevegelse" som skal bevares og forbedres.

Siden 2012 har det vært mulig å reise langs denne ruten på de originale vognene fra 1920-årene. Reiseopplevelsen foregår ikke bare ombord på det historiske toget, men også på hver stopp. Her kan man besøke en landsby, ha en smaksprøve på lokale produkter eller til og med overnatte.

"Ferrovia dei Parchi" – Parkenes jernbane – heter sånn fordi den krysser et distrikt som stort sett er beskyttet av parker: Majella nasjonalpark; Abruzzo, Lazio og Molise nasjonalpark og et naturreservat i regionen Molise. Distriktet er rikt på ville og majestetiske landskap.

Jernbanen ble også kalt «Den italienske transsibirske jernbanen» siden 1980, da en forfatter beskrev den på denne måten på grunn av de store vintersnøfallene som gjorde at den lignet på Den transsibirske jernbanen i Russland.

© leRotaie – Molise


Jernbanelinjen Sulmona-Isernia ble bygget på slutten av 1800-tallet og ble innviet i 1897. Det er et mesterverk i jernbaneteknikk: Den er 129 km lang og krysser fjellrike og utilgjengelige områder. Det ble bygget 58 tunneler på totalt 25 km, samt med 103 broer og viadukter. Ruten inkluderer 21 stasjoner: Rivisondoli-Pescocostanzo stasjon er den nest høyeste i Italia etter Brennerpasset, og ligger i en høyde av 1268 moh. På grunn av høyden er ruten om vinteren stort sett dekket av snø. Det gjør reisen en enda mer suggestiv opplevelse.

Delvis ødelagt under andre verdenskrig, ble jernbanen Sulmona-Isernia gjenoppbygd på 1950-tallet. På 1990-tallet ble det gradvis forlatt, fordi det ble ansett for dyrt å administrere, og den siste delen ble definitivt stengt i 2011. Likevel i 2012 ble den en historisk jernbane. I 2019 ble "Ferrovia dei Parchi" den historiske jernbanen i Italia med det høyeste antallet reisende – over 31000 på ett år.

© leRotaie – Molise

Ombord på disse togene kan reisende oppleve en gammeldags atmosfære, da togreisen var preget av nysgjerrighet for å se nye og ukjente landskap gjennom vinduene. Det er mulig å forstå hvordan folk reiste for over hundre år siden, med treseter og vogner som ikke var så stille!

For de som reiser på denne linjen om vinteren, er landskapet vanligvis dekket av snø over lange strekninger, og i noen landsbyer der toget stopper er det mulig å besøke små julemarkeder.

"Ferrovia dei Parchi" tilbyr forskjellige billetter og ruter. Avgangen foregår alltid fra stasjonen i Sulmona – i provinsen L'Aquila, og togene stopper vanligvis i disse landsbyene:

I regionen Abruzzo:

  • Campo di Giove

  • Palena

  • Pescocostanzo e Rivisondoli

  • Roccaraso

  • Alfedena-Scontrone

  • Castel di Sangro

I regionen Molise:

  • San Pietro Avellana

  • Carovilli

Den reisende kan bestemme i hvilke landsbyer han eller hun skal stoppe. Avhengig av hvilken rute man har valgt, er det ulike severdigheter man kan besøke, både i landsbyene der toget stopper og det omkringliggende området.

For eksempel ved å stoppe i Palena, en landsby på 1260 moh, er det mulig å besøke eremitasje Madonna dell'Altare, et gammelt kloster bygget i grotten der Celestin 5 pleide å meditere.

Han var eremitten som ble pave i 1294.

Palena er også en del av Majella nasjonalpark, der den marsikanske brune bjørnen bor. Her er det mulig å gå på tur i uberørt natur, enten til fots eller på hesteryggen.

© leRotaie – Molise


De som stopper i Rivisondoli-Pescocostanzo kan besøke begge landsbyene Rivisondoli og Pescocostanzo. Disse er typiske fjellandsbyer med gamle bygninger, kirker og smau med unik utsikt og tidløs atmosfære.

Når toget stopper i Roccaraso, blir du i et av de mest populære skistedene i Midt-Italia. Her kan skiheiser brukes også om sommeren, som utgangspunkt for fotturer i høyfjellet.

Den italienske transsibirske jernbanen anbefales på det sterkeste for alle som ønsker å få en unik reiseopplevelse, i en tidløs atmosfære, gjennom vakre landskaper i det autentiske og mindre kjente Italia.


Alle bildene i dette innlegget gjengitt med tillatelse av Associazione LeRotaie – Molise.

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page